Klientům nejen radíme, jak skvělé zážitky, které udělají dovolenou nezapomenutelnou, ale také pomáháme řešit nečekané situace, které mohou při cestování nastat. A poškozená zavazadla patří mezi jeden z častějších problémů. Ze zkušenosti vím, že se u každé společnosti reklamace řeší trochu jinak, takže níže uvedené tipy rozhodně nejsou návodem, jak řešit každou situaci. Pár věcí může pomoci tomu, že máte větší šanci na odškodnění.
Řešte to hned
Na páse Vám přijede rozbitý kufr, utrhnutá rukojeť nebo rozbité kolečko. Tuto situaci je třeba řešit hned na letišti a dojít do okýnka s reklamacemi a sepsat s nimi zprávu o poškození (takzvanou damage report). Pokud se toto stane na cestě na dovolenou, nenechávejte to až na cestu zpět, protože při odbavení další cesty vám pravděpodobně kufr označí jako rozbitý a pak už nebudete mít nárok na nic. Vždy si nechávejte útržky od zavazadel, dokud se situace nevyřeší. Tento útržek je nutný i v případě ztracených zavazadel. Na reklamacích vám také dají kontakt pro další komunikaci a vysvětlí, co se bude dít dále.
Až doma vidím, že mám rozbitý kufr
Máte zabalený kufr do fólie, takže si poškození všimnete až po vybalení doma. Tato situace není ideální, ale je rozhodně řešitelná. V tomto případě se už obracejte rovnou na leteckou společnost. Bude vám chybět výše uvedený damage report, ale pak by mohly stačit fotografie kufru.
Potřebné doklady
V závislosti na poškození řešte buď přímo s leteckou společností nebo s letištěm (ano, řešila jsem už obě situace a netuším, jaký v tom je klíč). Většinou je problém dodat účtenku od zavazadla, ale podařilo se mi je přesvědčit, že ji nepotřebují, pokud najdete svoje zavazadlo na internetu, kde je napsaná jeho kupní cena. Pravděpodobně od vás budou chtít následující:
- Fotku nebo kopii protokolu o poškození (tzv. damage report)
- Palubní lístek
- Zavazadlový lístek
- Rozměry zavazadel
- Účtenku od zakoupení zavazadel
- Vaše telefonní číslo
- Vaši adresu
Reklamace chtějí většinou pevné nervy. Hodně pomáhá, pokud jste frequent flyer nebo máte zabookovanou vyšší leteckou třídu. Pokud létáte co nejlevněji v economy, budou na vás zkoušet, co vydržíte. Většinou je to otázka ceny zavazadla, jestli se vám chce a vyplatí tím trávit čas. Nikdy vám nezaplatí celou částku, ale okolo 50 %. Chce si to pak ale i pohlídat, že peníze skutečně odešlou, to může opět trvat v řádu několika týdnů až měsíců. Asi počítají s tím, že si na to za 2 měsíce už ani nevzpomenete.
Ne všechny reklamace jsou úspěšné
Je třeba se smířit s tím, že to někdy prostě nevyjde. Pomáhala jsem přátelům s reklamací zpoždění a pak i poškození zavazadel z Ameriky se společností AirBerlin. Ta bohužel několik měsíců po jejich návratu zkrachovala, takže i když už pražské letiště odvezlo kufry k posouzení reklamace, tak po zákonné lhůtě 30 dní, kdy se nic nedělo, jsme nechali případ oprášit a níže je uvedené vyjádření zákaznického oddělení letiště v Praze k reklamaci, která mohla být vyřízena již před samotnou likvidací společnosti:
Radi bychom Vas pozadali, abyste ve vsech zalezitostech ohledne poskozeneho zavazadla kontaktovali primo leteckou spolecnost Air Berlin.
Nejsme autorizovani Vam poskytnout jakoukoliv informaci souvisejici s insolvencnim procesem letecke spolecnosti Air Berlin PLC & Co. Luftfahrts KG.
Po dobu insolvencniho rizeni nejsme opravneni zodpovidat dotazy a vyrizovat pozadavky ohledne poskozenych zavazadel.
Vaše zavazadla Vám můžeme vrátit kurýrní službou DPD, ale museli byste uhradit dopravu 250 kč nebo se pro zavazadla můžete zastavit u nás.
V tomto případě v podstatě není kam se dále odvolávat, protože neexistuje žádné přímé spojení na leteckou společnost. V okamžiku vzniku insolvenčního řízení totiž nefungují žádná telefonní čísla ani e-maily.
Cestování na míru – s jistotou a podle vašich přání díky Travel Kitchen
Cestování s sebou někdy přináší řadu výzev, se kterými je třeba umět si poradit. Pomůžeme vám vyřešit i takové situace.
Připravíme vám flexibilní dovolenou podle představ, ušetříme vám drahocenný čas i obavy z plánování. Díky naší kuchařce získáte individuální itinerář s konkrétním programem, podporu 24/7, inspiraci na výjimečné zážitky i vhled do života místních lidí. To vše díky našim vlastním zkušenostem a kontaktům v nabízených destinacích. Program plánujeme s ohledem na zodpovědné cestování, individuální přání a s cílem vytvořit cestovatelské zážitky, na které budete vzpomínat celý život. Ozvěte se naší cestovatelské poradně.
Linda Olivová a Travel Kitchen